Обираємо назву для юридичної особи
Згідно із законодавством України, про держ. реєстрації юридичних осіб, підприємців (фіз. осіб) і громадських формувань, щодо найменування юридичної особи кажуть, що воно не може бути однаковим з іншою юридичною особою, крім органів самоврядування. На підставі цього закону, кожен хто хоче зареєструвати свою діяльність, як юр. особа, повинен мати своє унікальне найменування, яке повинно включати правдиву інформацію про організаційно-правову форму та безпосередньо назву самої компанії. Крім цього законодавством передбачено реєстрацію комерційної фірмової назви (КФН), яка не є тотожним найменуванню юр. особи. Вимоги до реєстрації КФН значно суворіше.
Що потрібно знати при реєстрації КФН
Відразу варто відзначити той факт, що КФН є об'єкт інтелектуальної власності, а значить має певний правовий захист. КФН має право на захист тоді, коли воно робить можливим відокремити юр. особу, одну від іншої, не вводячи в оману потенційних покупців щодо її професійної діяльності. При цьому абсолютно окремі особи можуть мати повністю однакові назви, але також за такої умови, що це схожість не вводитиме в оману потенційних покупців, щодо продукції, яку вони виробляють або реалізують та послуг, які вони надають.
Основні особливості даного виду найменування відповідно до законів України:
- 1. КФН повинно мати відмінну здатність.
- 2. КФН не повинно плутати споживачів, щодо їхнього роду діяльності.
- 3. КФН може бути повністю ідентичним з іншими юр. особами, але за умови, що це не вводить в оману покупця щодо їх роду діяльності.
Коли виникають права інтелектуальної власності на КФН?
З часу, коли перший раз використовується назва, правовласник цієї назви знаходить право інтелектуальної власності на дане найменування. З даного моменту воно вже охороняється законом про право власності. Першим використанням може бути державна реєстрація юр. особи або фіз. особи підприємця; згадки в рахунках, накладних, технічних умовах, рекламі, патентах, а також при реєстрації доменного імені. Той, хто включив своє найменування до реєстру раніше, має пріоритетне право на законодавчий захист перед усіма іншими, чиї КФН додані до реєстру набагато пізніше.
У законодавстві зазначено, що юр. особа або фіз. особа-підприємець може отримати КФН. Підприємець фіз. особа має при цьому право, використовувати, як назву своє ім'я та прізвище. Коли КФН є частиною його торговельної марки, то здійснюється законодавчий захист і комерційної назви, і торговельної марки. З цього випливає, що право на КФН мають комерційні організації, а також некомерційні організації (в частині здійснення комерційної діяльності) та ФОПи.
Коли допустимі схожі та однакові КФН?
Як ми говорили вище, законодавством України допускається мати ідентичні КФН, якщо це не вводить в оману потенційного покупця щодо товарів, які вони виготовляють або продають, а також щодо послуг, що надаються. При бажанні використання тотожного КФН слід враховувати такі параметри, як: виробництво, надання різних товарів і послуг, компаній з уже існуючим таким же КФН.
КФН і торгова марка
За КФН і поняттям торгова марка можуть ховатися товари та послуги, що надаються компаніями. Тобто в даному питанні можуть виникнути якісь плутанини, які можуть призвести до несприятливих наслідків. Реєстрації не підлягають знаки позначення, ті що ідентичні або дуже схожі, що їх можна переплутати з відомими КФН. Або вони схожі з тими, що належать іншим особам, які мають право на них ще до дати подачі вашої заяви на такі ж або схожі з ними товари та послуги. В такому випадку ступінь популярності КФН не визначається, як в разі визнання даного знака добре відомим.
Не правдивими значеннями або тими, які призводять до обману щодо продукції та послуг, а також того, хто виробляє даний товар або послугу, є ті позначення, які породжують у розумінні потенційного покупця асоціації, пов'язані з певним рівнем якості, або його місцем походження, а також з певним виробником, який по суті не відповідає цій реальності. Значення може визнаватися неправдоподібним або таким, що може обманювати, коли ясно, що воно в міру застосування, як знака, не виключає небезпеку обману покупця.
Крім цього власник торговельної марки може заборонити вам використання КФН, яке є тотожним або занадто схожим на його знак.
Штраф АМКУ, як наслідок помилки у виборі КФН
Згідно із законодавством, неправомірне застосування імені, КФН або торгової марки, без згоди власника авторських прав передбачається штраф в розмірі до 5% доходу (виручки) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф. До відповідальності за такі порушення притягує відповідний орган АМКУ. Про порушення він може заявити сам, або за заявою інших осіб. Тобто якщо ваші конкуренти застосовують аналогічну КФН або дуже схожу, що може призвести до змішування вашої діяльності, то ви можете звернутися протягом шести місяців (з моменту, коли вам стало відомо про порушення) в АМКУ із заявою про захист щодо недобросовісних конкурентів. За таке звернення плата не стягується. Аналогічні наслідки можуть чекати і вас, якщо на місці конкурента опинитеся ви.
З усього випливає, що вибір КФН, завдання досить непросте. Оскільки назва юридичної особи часто збігається з його КФН, то необхідно бути обережним вже на стадії подачі реєстратору документів для реєстрації найменування юр. особи. При цьому завжди є можливість відстежити в Єдиному держреєстрі використання іншими юр. особами подібних. Якщо сумніви все ж не зникають, проконсультуйтеся у фахівця або відмовтеся від ідеї використовувати саме це комерційне фірмове найменування.